Marzec - 7 - 2012 Komentowanie nie jest możliwe

Reklama jest nieodłącznym elementem współczesnej rzeczywistości, ale czy reklama jest potrzebna społeczeństwu i czy jesteśmy w stanie bez niej funkcjonować?

Reklama to wszechobecne zjawisko, której towarzyszą zarówno słowa zachwytu, jak i zjadliwe krytyki. W funkcjonowaniu i sukcesie każdej firmy obok produktu, ceny i dystrybucji ważną rolę odgrywa komunikacja przedsiębiorstwa z klientami stałymi jak i potencjalnymi. Powszechnie wiadomo, że zadaniem reklamy jest przede wszystkim bezpośrednie poinformowanie konsumenta o produkcie i wywieranie wpływu na jego postępowanie. Dzisiaj reklama nabiera coraz większego znaczenia nie tylko w tradycyjnych środkach przekazu, ale i w najszybciej rozwijającym się medium jakim jest Internet.  Można śmiało powiedzieć, że reklama internetowa i tradycyjne formy promocji mają charakter komplementarny. Na co dzień w telewizji, radiu, prasie i na plakatach podawane są adresy internetowe firm, które prowadzą promocję w sieci. Można się również spotkać na stronach internetowych z takimi samymi komunikatami reklamowymi jak w tradycyjnych środkach przekazu. Takie działania mają na celu przyciągnięcie odbiorców do odwiedzania stron WWW firm, które w dalszym etapie prowadzona jest promocja sprzedaży, a co za tym idzie pobudzenie klienta do dokonania czynności nabycia oferowanego produktu lub usługi.

Obecna w Internecie reklama, to najskuteczniejsza forma dotarcia do potencjalnego klienta, zachowując przy tym relatywnie tanie koszta, stąd jest coraz częściej wybierana przez reklamodawców, zamiast telewizji czy radia. Reklama internetowa może przybierać zarówno postać multimedialną statyczną: rysunki, obrazy czy tekst, jak i dynamiczną: dźwięk, ruch lub animacja. Reklamy, które przybierają tę drugą formę są z reguły bardziej nachalne i agresywne względem użytkownika Internetu.  Należy tutaj podkreślić, że internetowy przekaz reklamowy tak samo mocno i skutecznie oddziałuje na zmysły odbiorcy, jak reklama emitowana w telewizji, radiu czy prasie drukowanej.

Wspomniane wcześniej, tradycyjne nośniki reklamy określane są powszechnie jako media typu push. Cechują się tym, że prezentują one odbiorcom pewną dawkę informacji i reklamy starając się przy tym zwrócić ich uwagę kolorem, szatą graficzną, czy nietypowymi technikami druku, dźwięku i obrazu, często grając również na ich emocjach. W przypadku Internetu natomiast mamy do czynienia z medium typu pull. Dzięki interaktywności Internetu to użytkownik, a nie nadawca reklamy decyduje z jakim komunikatem chce się zapoznać. Mając tę świadomość reklamodawcy internetowi tworzą coraz bardziej agresywne reklamy, nakłaniając oglądającego do kliknięcia w baner i zapoznania się z szczegółową informacją. Nie można powiedzieć, że percepcja reklamy online jest niższa niż w tradycyjnych mediach. Reklama internetowa różni się od tej tradycyjnej jedynie tym, że musi zrobić dużo więcej, aby przyciągnąć internautę, ponieważ nie jej szuka w sieci, ale wiedzy i rozrywki.

Wpływ reklamy na odbiorców

Ważną rolę w przekazie reklamowym odgrywa znak, jeden z elementów reklamy, który symbolizuje dobrowolne lub przymusowe uczestnictwo człowieka w dobrodziejstwach wolnego rynku. Reklama jest dużo skuteczniejsza w porównaniu do akwizytorów, gdyż operuje ona kategorią przeżycia estetycznego, dostosowując przekaz wizualny do skali rozpowszechnionych stereotypów postaw i zachowań, kierując to, co ma znaczenie w dziedzinie bycia sobą, czyli bycia osobą niepowtarzalną i oryginalną. Reklama wpływa zatem na młode pokolenie przede wszystkim poprzez eksponowanie walorów estetycznych, co stanowi czynnik stymulujący aktywność.

Specjaliści potwierdzają, że najlepsza reklama to taka, w której zawarte są najpopularniejsze symbole. Reklama przeważnie nie odwołuje się do naszego intelektu, rozsądku czy choćby zmysłu praktycznego, lecz uaktywnia nasze myślenie magiczne. Uświadamia nam zatem, że dzięki zakupowi danej rzeczy staniemy się lepsi, piękniejsi i szczęśliwsi. Można zatem powiedzieć, że człowiek jest zawsze zniewolony przez reklamę i poddawany tym samym rozmaitym manipulacjom, które de facto mają zmusić go do podjęcia określonego działania.

Niektórzy mówią, że reklama w pewnym sensie przysłania nasz świat, co powoduje, że sami nie wytwarzamy obrazów świata. Informacyjna funkcja reklamy w dużej mierze schodzi na dalszy plan, a liczy się przede wszystkim estetyka i sile pobudzenie emocjonalne. Do tych celów wykorzystuje się reklamy, w których występują piękni i młodzi ludzie, nierzadko sławni i popularni, dzieci czy po prostu elementy, które pozytywnie pobudzają nasze zmysły i zyskują natychmiastową sympatię. Aby zainteresować i zszokować odbiorcę, niektórzy specjaliści ds. marketingu wykorzystują często w przekazach reklamowych elementy humorystyczne oraz przejawy seksu i śmierci. Humor, czyli metoda uśpienia racjonalności, jest jedną z najchętniej wykorzystywanych figur przekazu perswazyjnego, która powoduje u odbiorcy przede wszystkim wyrozumiałość i pobłażliwość dla prezentowanych treści i obrazów. Częstym motywem w internetowej reklamie i nie tylko jest kobieta nowoczesna i tradycyjna, która wzbudza poczucie szczęścia, miłości i dostatku. Reklama to również sztuka skojarzeń, przywołując obrazy słynnych aktorów, sportowców oraz piosenkarzy, którzy reklamują dane produkty, po to by uzyskać efekt naśladownictwa.

Współcześnie reklamę można traktować jako pewnego rodzaju sztukę uwodzenia. Chodzi tutaj o to, że reklama wywołuje u młodego pokolenia poczucie braku, pragnienie posiadania czegoś lub chęć pogoni za czymś.

Czy możemy współcześnie funkcjonować bez reklamy?

Trudno nam dzisiaj tak naprawdę wyobrazić sobie życia bez reklamy, która jest nieodłącznym elementem współczesnej rzeczywistości. Jesteśmy praktycznie wszędzie otaczani przekazami reklamowymi, począwszy od telewizji, radia, kończąc na prasie i Internecie. Powstają one po to, aby informować i wychwalać, interesować i inspirować, bawić oraz zaskakiwać. Faktem jest to, że obecnie niechęć do reklam jest zjawiskiem raczej powszechnym, jednak reklamy nierzadko spełniają swoje zadanie – zwracają uwagę na konkretne produkty, po które w wirze zakupów sięgają konsumenci.

Reklama czyni tak naprawdę świat marzeń – światem łatwym do osiągnięcia. Równocześnie wykorzystuje fakt, iż człowiek współczesny czuje się zagubiony w dzisiejszym świecie, co często powoduje zatarcie granic między tym, co dobre i co złe oraz tym, co prawdziwe i fałszywe. Reklama zapewne zawsze będzie istnieć na świecie, tworzona szczególnie dla ludzi, którzy pragną pocieszenia, i równocześnie czegoś niezwykłego i magicznego, co rozproszyłoby ich monotonny tryb życia. Współczesna reklama to nie tylko estetyczne uatrakcyjnienie czy też udoskonalenie przekazu. Przekaz reklamowy może spowodować niewielki zanik ludzkiej świadomości, a jej skutki mogą przełożyć się na decyzje zakupu danego dobra.

Comments are closed.