Czerwiec - 10 - 2013 Komentowanie nie jest możliwe

Istnieją dwa główne rodzaje działań marketingowych: ATL (Above the line) i BTL (Below the line). Czym one się różnią? Jakie posiadają wady i zalety?

Otóż ATL to inaczej działania wykorzystujące mass-media , za to BTL to raczej bezpośredni kontakt tzw. Direct Marketing. ATL można rozumieć jako reklamę, która ma za zadanie stworzyć wizerunek artykułu, który chcemy sprzedać. W tym celu wykorzystuje reklamę w reklamę w telewizji, radiu, prasie ale również na plakatach. Above-the-line ma na celu aktywizować wyobraźnię użytkownika i zmusić do działania. BLT natomiast skupia się na konkretnej jednostce wykorzystując jej e-maile, telefony, adres. Działanie BLT jest skierowane konkretnie do danej osoby, oparte jest o  ulotki, foldery, plakaty, przesyłki pocztowe, mailingi, telemarketing. Wielokrotnie zdarza się, że BTL również posługuje się mass mediami , przede – wszystkim jeśli chodzi o działania w internecie . Do BTL można również zaliczyć wparcie sprzedażowe w danej placówce: sprzedawców, hostessy – jeśli będą dobrze wywiązywać się ze swoich zadań, napewno zachęcą do kupna produktu.

BTL wiąże się ze znacznie niższym kosztem, niż reklama ATL. Co więcej w przypadku BTL działania skierowane są do wyselekcjonowanej grupy, która potencjalnie może być zainteresowana tym konkretnym produktem, jaki reklamujemy. W przypadku ATL grupa odbiorców jest znacznie szersza, efekt kampani jednak jest zauważalny znacznie szybciej niż w przypadku BTL.

Obecnie w dalszym ciągu znaczna część  firm skupia swoje działania marketingowe w oparciu o ATL, pomija zaś BTL mimo dużych zalet jakimi się one charakteryzują.  Najlepszym rozwiązaniem oczywiście są symultaniczne działania ATL i BTL, ponieważ wówczas osiąga się najlepsze efekty.

Comments are closed.