Marzec - 19 - 2013 Komentowanie nie jest możliwe

Marketing zapachowy zwany inaczej aromamarketingiem jest nowoczesnym narzędziem marketingu sensorycznego (oddziałującego na zmysły). Marketing zapachowy wykorzystuje zmysł powonienia do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych, wpływających na decyzje konsumentów. Badania wykazały, iż jest to bardzo skuteczne narzędzie promocji.

Dlaczego akurat aromamarketing?

Tradycyjne metody promocyjne wykorzystują dwa zmysły – wzrok i słuch, przykładem są reklamy edytowane w telewizji. Aromamarketing natomiast skupia się na dotarciu do konsumenta za pośrednictwem zapachu – właściwie dobrany zapach może bardzo skutecznie oddziaływać na człowieka. Jak? Naukowcy w swoich badaniach dowiedli, iż zapachy mają natychmiastowy i nieodparty wpływ na ludzkie zachowanie, zdrowie i dobre samopoczucie. Węch jest związany w sposób bezpośredni z układem limbicznym, który jest odpowiedzialny za emocje i wspomnienia, zarówno na poziomie świadomym jak i nieświadomym. Kojarzenie zapachów z konkretnymi przeżyciami zwane jest efektem Prousta; to właśnie na tym efekcie bazuje marketing zapachowy. W praktyce polega to na dobraniu odpowiedniego zapachu, który będzie kojarzył się klientowi z konkretną czynnością, otoczeniem, lub też będzie wprowadzał go w dobry nastrój.

Gdzie stosowany jest aromamarketing?

Najczęściej stosowany jest on w sklepach i biurach w celach neutralizacji przykrych zapachów, oraz aby stworzyć wyjątkową i niepowtarzalną aurę wokół produktu czy miejsca obsługi klientów. Stosuje się go także w salach kinowych – w roku 2006 wykorzystano go w Warszawie, Wrocławiu i Sandomierzu – przy wejściu do kina unosił się zapach jaśminu. Można też aromatyzować ulotki lub reklamy – podczas kampanii allegro i miasta Poznań, która promowała rogale świętomarcińskie w listopadzie, reklamy na przystankach były aromatyzowane – zapach miał być imitacją prawdziwego zapachu świeżego rogala

Comments are closed.