Lipiec - 3 - 2013 Komentowanie nie jest możliwe

Real- time bidding czyli w tłumaczeniu aukcja, licytacja w czasie rzeczywistym, to nowa  technologia, rzec można nawet logika sprzedaży. „Właściwy” to słowo kluczowe dla opisu tego innowacyjnego modelu handlowania powierzchniami reklamowymi. Za jego pomocą mianowicie, reklamodawca ma dotrzeć we właściwym czasie do właściwego internauty z właściwym przekazem.

RTB opiera się na zakupie odsłony reklamy bannerowej, inaczej zwanej odsłonową, dla konkretnego użytkownika, w czasie rzeczywistym za pomocą systemu aukcyjnego. Standardowy display jest zazwyczaj wyświetlany wszystkim użytkownikom i rozliczany za ilość odsłon. Tymczasem w modelu RTB, kiedy internauta odwiedza witrynę internetową, system licytuje powierzchnię, która widzi użytkownik. Reklamodawca konkretyzując, charakteryzując użytkownika na podstawie jego pliku coocie może zakupić wyświetlenie swojej reklamy dla tej właśnie osoby. Odbywa się to poprzez aukcję, w której uczestniczy wielu reklamodawców, a wyświetlany zostaje przekaz tego, który zdecydował się zapłacić najwięcej. Czas trwania całego procesu podaje się w milisekundach, a rolę kluczową odgrywa platforma DSP (Demand- Side Platform), która zarządza za pomocą specjalnych algorytmów stawkami zakupu powierzchni. I faktycznie to ona, w momencie ładowania strony, decyduje w imieniu reklamodawcy co zostanie pokazane na danej powierzchni reklamowej. Model ten umożliwia zatem płacenie reklamodawcy jedynie za wyświetlenia banneru interesującym go, konkretnym użytkownikom. Dodatkowo, jego wykorzystanie wiąże się z możliwością prowadzenia na przykład retargetingu, a więc działań, których celem jest dotarcie do tych użytkowników, którzy już wcześniej okazali zainteresowanie wybraną marką, ukazując swe zaangażowanie przez przeglądanie produktów w sklepie internetowym lub po prostu przez wejście w daną witrynę.

Real- time Bidding to świeży model, gdyż jego początki sięgają zaledwie 2009 roku, kiedy to pojawił się w Stanach Zjednoczonych. Rok później znalazł pierwsze zastosowania na rynkach zachodniej Europy, a następnie także w Polsce.  Zwany jest on rewolucją w kontekście sposobów zakupu powierzchni i przełomem, głównie ze względu na automatyzację emisji do docelowej grupy. Rzeczywiście na zachodzie, głównie w USA, model ten robi furorę, aczkolwiek w Polsce jego udział w rynku e-reklamy jest póki co marginalny. Prognozowany jest jednak w naszym kraju znaczny wzrost znaczenia RTB w wydatkach na display.

 

Źródło zdjęcia: sxc.hu

Comments are closed.