Październik - 9 - 2012 Komentowanie nie jest możliwe

Tradycyjny marketing coraz częściej pozostaje w cieniu swojej nowoczesnej formy, czyli tzw. e-marketingu. W dobie wszechobecnego Internetu, z którym na co dzień każdy z nas ma styczność, a co więcej – prawie nikt nie wyobraża sobie życia bez tej współcześnie niezbędnej zdobyczy technologii – mało kogo dziwi wyżej stwierdzony fakt. Wirtualna społeczność nierzadko zastępuje bezpośrednie kontakty w rzeczywistym świecie. Jest to niewątpliwie ogromną szansą dla marketingu internetowego.

Istota e-mail marketingu

Jedną z najpowszechniejszych form e-marketingu i prowadzonych w jego obrębie kampanii, oprócz pozycjonowania stron w sieci, jest właśnie e-mail marketing. W tym miejscu warto zastanowić się, czym on tak naprawdę jest i jaką odgrywa rolę we współczesnym marketingu?Doskonale problem ten ujął Dave Chaffey w swej książce Total E-mail Marketing: Maximizing Your Results from Integrated E-marketing. Należy mieć przede wszystkim na względzie fakt, iż efektywny e-mail marketing staje się integralną częścią zintegrowanego marketingu internetowego – wręcz jest jego esencją, ale włącza się także w szeroko pojęty marketing tradycyjny. Dlatego poważnym błędem jest prowadzenie kampanii, w której brakuje innych elementów e-marketingu, np. prowadzenia strony www danej korporacji, bloga firmowego, na którym regularnie publikujemy newsy, czy działań w tzw. „social media”. Nawet komunikacja w Internecie musi opierać się na dobrze przemyślanym połączeniu w zwartą całość różnych składników kampanii marketingowej. Oczywiście, nie może przy tym zabraknąć kreatywnego podejścia do jej głównego celu i tematu.

E-mail marketing kontra „direct mail”

W odróżnieniu od działania tradycyjnej poczty, która również może być formą reklamy, np. w postaci ulotek wysyłanych bezosobowo i zostawianych w skrzynkach potencjalnych klientów (którzy nierzadko nie są dobrze przemyślaną grupą docelową i dlatego taka forma przynosi małe rezultaty), e-mail marketing zdecydowanie oferuje nam więcej praktycznych korzyści. Są to m.in. mniejsze koszty (zaoszczędza się zarówno czas, jak i pieniądze, np. wysyłanie za pomocą poczty reklamy bądź zatrudnienie osób roznoszących ulotki i foldery po domach) oraz zwiększa się prawdopodobieństwo dotarcia do większej liczby odbiorców, którzy zainteresują się przekazem i pozytywnie na niego odpowiedzą.

Jednak nie są to jedyne atuty e-mail marketingu. Wiadomość przesyłana za pomocą poczty elektronicznej może być interaktywna oraz bardziej twórcza i kreatywna, zwłaszcza pod względem formy i grafiki, bez konieczności drukowania materiałów, co jest dodatkowym kosztem w przypadku tradycyjnej kampanii za pośrednictwem poczty. Natomiast możliwości interakcji pozwala na aktywne współuczestnictwo odbiorcy w kampanii. Co więcej, zamiast suchej informacji podanej w ciekawej graficznej formie, lepszym pomysłem jest zaproszenie adresata do subskrybowania newslettera, w którym będzie można informować go lub przypominać o najnowszych promocjach i nadchodzących wydarzeniach.

Inną zaletą e-marketingu równie ważną, a szczególnie przy badaniu efektów prowadzonej kampanii, jest możliwość sprawdzenia jej rzeczywistych rezultatów. Dla przykładu, możemy sprawdzić jaka liczba adresatów odebrała subskrypcję, ile osób w nią kliknęło albo ile użytkowników przeglądało naszą stronę internetową. [2]

Najczęściej wykorzystywanym kanałem promocji przez przedsiębiorstwa jest marketing za pośrednictwem e- maila (39 %), następnie treści internetowe (36 %) oraz Social Media (28 %). Najmniej popularnym kanałem promocji okazał się rynek mobilny (6 %), reklama zewnętrzna (7 %), reklama telewizyjna (7 %) oraz reklama displayowa (9 %), czyli reklama internetowa w wersji graficznej. Aż 59 % badanych stwierdziło, że jest to kanał, w który będą inwestować w przeciągu następnych 12. miesięcy. Po nim zaraz najważniejsza jest dla przedsiębiorców treść internetowa (48 %) oraz e-mail (37 %) [2].

Jak przygotować dobrą kampanię e-mailową?

Każdy przedsiębiorca powinien starannie przemyśleć strategię promocji swojej firmy, wykorzystując szczególnie narzędzia, jakie dostarczają nam nowe media. Decydując się na e-mail marketing, warto przygotować do tego celu stały szablon mailingu, który później uzupełnimy o nowe obrazki i kontent. Pamiętać należy również o tym, aby treść mailingu ograniczona była do minimum – znaczna część odbiorców nie czyta uważnie Twoich komunikatów. Skoncentrować się należy szczególnie na wyraźnym przekazie „call to action” czyli przycisku, który będzie nakłaniał odbiorcę do wykonania konkretnej akcji. Nie można zapomnieć również o odpowiednim i przyciągającym uwagę temacie wiadomości, który w głównej mierze decyduje o tym, czy odbiorca otworzy daną wiadomość. Warto przed wysyłką mailingu, stosować testy A/B, czyli do części odbiorców wysłać inny e-mail, a do drugiej części – inny. Warto poświęcić na to czas i wybrać najbardziej efektywny mail.

ŹRÓDŁO:
[1]http://www.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=Y8617d4RdccC&oi=fnd&pg=PR1&dq=e-marketing+e-mailing&ots=lsaH5mMjRN&sig=FhmDmcR5qSjBV_RZdwsCyttcWxc&redir_esc=y#v=onepage&q=e-marketing%20e-mailing&f=false (fragmenty)

[2] Raport Focus Market Research , Study Marketers’ Benchmarks 2011. A survey of Marketers Priorities &Challenges, 2011

Comments are closed.