Współcześnie nie wystarczy zainwestować ogromnych środków finansowych w reklamę prasową, radiową czy telewizyjną, żeby odnieść sukces w świecie konsumenckiego biznesu i przekonać do siebie jak największą liczbę potencjalnych klientów, którzy właśnie za sprawą perswazyjnego przekazu skorzystają z naszej oferty produktów i usług. Jednak coraz więcej odbiorców uodparnia się na tego typu formę nakłaniających komunikatów, które często przeszkadzają w słuchaniu ulubionej muzyki w radiu czy oglądaniu ulubionego serialu bądź filmu w telewizji. Intuicyjnie wiedzą oni, iż reklama pojawiająca się w mediach masowych, w głównej mierze jest profesjonalnie skonstruowanym ogłoszeniem, nad którym pracuje sztab specjalistów z dziedziny marketingu i public relations. W następstwie tego są oni w stosunku do niej nieufni.
Inaczej jest w przypadku bezpośrednich przekazów ustnych bądź wpisów pojawiających się na forach internetowych, które pochodzą od prawdziwych użytkowników. Uznawane są za zaufane opinie, na podstawie których nierzadko dokonujemy słusznego wyboru, nie chcąc popełniać błędów innych osób, opowiadających o swoich doświadczeniach z daną firmą bądź towarem. Czy jednak wystarczy zastosować w codziennej praktyce promocyjnej marketing szeptany, który tak bardzo zachwala konkretne produkty i usługi, że w niczym nie odróżnia się od zwyczajnej reklamy? Wręcz przeciwnie, gdyż tego rodzaju postępowanie może przynieść odwrotne efekty od zamierzonych. Marketing szeptany jest umiejętnością, którą należy się nauczyć i dobrze zaplanować jego strategię zarówno w rzeczywistym, jak i wirtualnym świecie.
Trzy złote zasady marketingu szeptanego w Internecie:
1. Bądź kilkoma osobami naraz – czyli praktycznie na każdym portalu społecznościowym stwórz nowe konto, wymyślając dla siebie parę pseudonimów, którymi będziesz się posługiwać w wirtualnej komunikacji z innymi użytkownikami wybranych forów. Jedyna nazwa loginu dla wszystkich stron z pewnością zostanie odebrana jednoznacznie i zakwalifikuje Ciebie wśród całej społeczności jako tzw. spamera, który podaje nieprawdziwe i niesprawdzone informacje, mające wyłącznie na celu zachwalanie i wzrost sprzedaży promowanego produktu.
2. Określ tematykę forów adekwatną do produktu bądź usługi, który będziesz promować – jeżeli naprawdę chcemy zaintrygować i pozyskać potencjalnych nabywców, to zawsze musimy ściśle określić grupę docelową. Najlepszym kryterium będą zainteresowania i potrzeby odbiorców. Warto również odszukać wątki, w których już wcześniej zostały przedstawione opinie użytkowników na temat reklamowanego przez nas towaru. Niezwykle potrzebne jest porządne zapoznanie się z nimi, aby dowiedzieć się, co sądzą na ten temat i czy dobrze mówią o danymi artykule bądź przedsiębiorstwie. Można wtedy odnieść się do poprzednich opinii, żeby zwalczyć nieprzychylne głosy poprzez zastosowanie rzetelnych argumentów, które przemawiają pozytywnie i są w stanie poprawić nadszarpniętą reputację w społeczności internetowej.
3. Zastosuj „złoty środek”w konstruowaniu samego komunikatu, aby odniósł spodziewany sukces – pierwszorzędnym założeniem marketingu, niezależnie od jego rodzaju, jest przede wszystkim sprzedanie promowanych towarów i usług, za sprawą przekonania potencjalnych konsumentów o ich samych zaletach i braku jakichkolwiek wad. Oznacza to, iż inwestując w reklamowane przedsięwzięcie dokonamy słusznego wyboru, dzięki któremu zyskamy wiele korzyści i nic nie stracimy. Jednak w przypadku marketingu szeptanego najgorszym pomysłem jest umieszczanie przekazów, które w swej słownej postaci w ogóle nie różnią się od tradycyjnej reklamy. Również zwrócenie uwagi na pewne defekty nie jest w dobrym tonie. Dlatego komunikaty wykorzystywane do marketingu szeptanego w wirtualnej sieci powinny być „ukrytą” pochwałą danego produktu, która ewentualnie w przypadku pojawienia się negatywnych opinii, próbuje zatuszować je oraz podać prawdopodobne przesłanki, przekuwające jego słabość w siłę.