Wrzesień - 6 - 2012 Komentowanie nie jest możliwe

Zauważa się, że żyjemy dzisiaj w erze obrazkowej, gdzie nie kontent przemawia najbardziej do konsumenta, lecz zdjęcia, grafika, film i animacja. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala swobodnie manipulować czasem oraz przestrzenią rzeczywistości reklamowej. W tym jakże szybkim i zabieganym świecie, wielu z nas nie pamięta wszystkich informacji, więc w tym celu używa przykładowo tablic korkowych, które przypominają nam o ważnych wydarzeniach w naszym codziennym życiu. Dzisiaj, w dobie mediów społecznościowych, każdy może ich używać w świecie wirtualnym, będąc w pracy, domu czy szkole. Serwisem, który nam to umożliwia jest przykładowo jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych Pinterest, który opiera się głównie na obrazach i filmach, a nie treści.

Zakładając konto w Pinterest użytkownik może tworzyć własne boards, czyli tematyczne tablice, do których można „przypinać” (pin) materiały wizualne. Informacje gromadzone na takich tablicach gromadzenie są w jednym miejscu i można do nich wracać w dowolnej chwili. W serwisie Pinterest użytkownicy albo przesyłają pliki,  albo używają przycisku  „pin it” na dowolnej stronie, by automatycznie załadować dany obrazek do serwisu wraz z linkiem do oryginalnej strony  lub też przepiąć „repin” czyli udostępnić dany obiekt załadowany przez innego użytkownika. Użytkownicy Pinterest, podobnie jak na Facebook’u mogą „lubić” i komentować poszczególne posty oraz publikować je w innych serwisach społecznościowych, typu właśnie Facebook, czy Twitter.

Badania pokazują, że w grudniu 2011 roku Pinterest zanotował 7,5 mln unikalnych odwiedzin [1]. Według Hitwise [2] tylko w dniach od 11-17 grudnia 2011 roku zanotowano 11 milionów odwiedzin. Dane pokazały, że 58 % użytkowników odwiedzających serwis to kobiety, a 59% ma od 25 do 44 lat. Według Tech Crunch (techcrunch.com) od początku tego roku liczba użytkowników serwisu Pinterest zwiększyła się o 145 procent. Obecnie w serwisie obserwujemy szybszy wzrost ilości kont niż w przypadku Facebooka na podobnym etapie rozwoju. Pinterest wyróżnia przede wszystkim fakt, że większość nowych „przypięć” to właściwie „przepięcia”, czyli treści wcześniej użyte przez innych użytkowników, co powoduje wirusowe rozprzestrzenianie się danej informacji w sieci.

Od momentu pojawienia się Pinteresta, w mediach branżowych pojawia się wiele informacji na temat tego serwisu, który jak się okazuje może być idealnym narzędziem dla marketerów. Zauważa się, że w naszym kraju portal Pinterest nie odniósł jeszcze tak ogromnego sukcesu, jak na Zachodzie, lecz mimo to, warto obserwować, jak różne marki wykorzystują potencjał tkwiący w serwisie. Bez wątpienia, biorąc pod uwagę główną grupę docelową serwisu – czyli kobiety -  wydaje się, że największy sukces odnieść mogą marki zajmujące się modą, kulinariami, zdrowiem i inną tematyką kobiecą. Mężczyźni również mogą odnaleźć coś dla siebie, a przykładem na to jest kampania zrealizowana przez markę Peugeot, która wprowadziła użytkowników do gry polegającej na złożeniu rozrzuconych w sieci obrazków w jedną całość. 

Dlaczego warto promować swoją markę w Pinterest?

Jak się okazuje, Pinterest to jest doskonałym narzędziem promocji również w Polsce, czego przykładem są takie firmy jak Polskie Linie Lotnicze LOT, Winiary czy HBO Polska. Profil w Pintereście prowadza również MTV Polska, Newsweek Polska oraz Tygodnik Powszechny. Przyznać należy jednak, że liczba fanów na polskich profilach nie jest zbyt imponująca, w porównaniu do tych zagranicznych firm i marek. Warto mimo to dostrzec potencjał tego narzędzia mediów społecznościowych w naszym kraju, gdyż firmy, poprzez stworzenie tablic tematycznych mają szansę dotrzeć do zainteresowanego odbiorcy. Ciekawym przykładem jest profil firmy odzieżowej Diesel, w którym odnaleźć można zdjęcia poszczególnych kolekcji, inspiracje oraz tablice z propozycjami prezentów dla mężczyzn i kobiet. Marka posiada 2 563 osób podążających za profilem marki ( followers).

Profil marki Diesel

 

 

 

 

 

 

Źródło: http://pinterest.com/diesel/

Pinterest to świetne miejsce do promocji konkretnych artykułów czy usług; sklepy internetowe często promują tam swoje produkty wraz z informacjami o cenie. Na tablicach serwisu, można ponadto przeprowadzać konkursy, jak to zrobił z sukcesem w grudniu 2011 sklep Land’s End Canvas, – „Pin It to Win It” . Konkurs polegał na tym, iż użytkownicy musieli stworzyć oddzielną tablicę i zamieścić na niej 10-20 zdjęć ze strony sklepu lub ich profilu na Pinterest, aby móc wygrać jeden z dziesięciu kuponów o wartości 250$. Pinterest to ponadto doskonałe miejsce promowania zdrowego i nowoczesnego stylu życia, poprzez dodawanie zdrowych i aptetycznych potraw, ciekawych i inspirujących wnętrz mieszkań czy pięknych ogrodów. Pinterest to także świetny sposób promocji własnego portfolio dla zawodów kreatywnych, takich jak fotografowie, malarze czy graficy.

Być może Pinterest nie jest wykorzystywany w Polsce na szeroką skalę, ale bez wątpienia, marki obecne w Pinterest towarzyszą swoim fanom i są na co dzień obecne w ich życiu, a co ważne, nie odbywa się to drogą nachalnego i perswazyjnego marketingu. Jeśli firmy przemyślą dobrze swoją strategię uczestnictwa w tego typu serwisach, zwiększa się szansa na dotarcie do szerszego grona swoich potencjalnych klientów oraz polepszenie swojego wizerunku.

[1] techcrunch.com/2012/01/13/myinterest

[2] weblogs.hitwise.com/heather-dougherty/2011/12/pinteresting_trend_in_social_m.html

Comments are closed.