Ambient marketing- czyli odejście od standardu
Lipiec - 12 - 2013 Komentowanie nie jest możliwe

Ambient marketing to pojęcie kojarzone w polskim rozumieniu przede wszystkim z marketingiem niestandardowym, pomysłowym, oryginalnym i innowacyjnym. Dotyczy to mianowicie wszelkich form marketingu, w takim właśnie ujęciu. Łączy on ATL z BTL, sięgając po przeróżne narzędzia komunikacji z klientem, nośniki reklamowe, jednak wykorzystując je w sposób absolutnie innowacyjny. W skrajnym ujęciu za Ambient uznaje się tylko wykorzystanie konkretnego działania po raz pierwszy. Ambient marketing z jednej strony napotyka liczne problemy, w postaci chociażby niezrozumienia i kontrowersji. Odpowiednio jednak wyważony i skierowany do właściwej grupy docelowej, stanowi jedną z najsilniejszych obecnie broni marketingowych. Wspólnymi mianownikami działań z zakresu Ambient marketing są mianowicie nowość, atrakcyjność, odejście od standardu, przyciągnięcie uwagi i zaskoczenie odbiorcy, co na bardzo urozmaiconym, rozbudowanym rynku trudno obecnie osiągnąć.

Klasyfikacja form zaliczanych do Ambient marketingu, zależy od ścisłego rozumienia tego pojęcia. Można więc ująć w jego ramach na przykład trendsetting, marketing wirusowy, partyzancki, advergaming, buzz marketing, e-mail marketing i inne sposoby komunikacji internetowej, a także pozornie tradycyjne formy marketingu, takie jak billboardy, reklamy w środkach komunikacji, oraz cały indoor i outdoor, a więc liczne metody na interakcję z otoczeniem. Wszystko zależy po prostu od ich wykorzystania, stopnia innowacyjności i niestandardowości realizacji kampanii. Każda akcja (kampania) jest mianowicie planowana i przeprowadzana na zamówienie specjalnie. Musi dotyczyć bardzo konkretnego produktu i skierowana zostać do ściśle scharakteryzowanej grupy docelowej. Reklama ta jest więc kontekstowa. Celem jej jest zaś zagoszczenie w pamięci odbiorcy na dłużej, wywołanie zaskoczenia i interakcji.

Ambient marketing to bez wątpienia droga realizacji działań marketingowych, przeznaczona dla osób i przedsiębiorstw odważnych, chcących budzić kontrowersje oraz zamieszanie wokół produktu i marki, podpisywać się pod kampaniami, które najczęściej stanowią formę widowiska. Jest to jednocześnie forma bardzo droga, na którą nie wszyscy mogą sobie więc pozwolić.

Mistrz Ambient marketingu

Wśród licznych projektów stanowiących realizację działań z zakresu Ambient marketingu, na wyróżnienie zasługuje bez wątpienia Ronald McDonald. Stając na przeciw silnej i wciąż rosnącej konkurencji, McDonald sięgnął po akcje, które nie mogły umknąć niczyjej uwadze.

Przykładami realizowanych przez McDonald akcji, jest chociażby wypełnienie city light`ów nie plakatami (jak to zazwyczaj się dzieje), lecz kawą, której ilość codziennie się zmniejszała.

Innym razem, mając na celu przekazanie klientom informacji dotyczącej promocji związanej z darmową kawą, ustawiono na ulicach wielkie kubki, przypominające latarnie, do których „właśnie” nalano świeżą kawę.

Jedna z jeszcze bardziej widowiskowych akcji, opierała się na wykorzystaniu faktu, iż w Dzień Świętego Patryka (bardzo ważnego dla wszystkich Irlandczyków święta) co roku w Chicago barwi się rzekę na zielono. Przy brzegu rzeczki postawiono wielkiego, zielonego, miętowego shake`a od McDonald, co wiązało się z bezpośrednim przypisaniem autorstwa eventu dotyczącego koloru rzeki właśnie McDonaldowi.