Wrzesień - 3 - 2010 0 Komentarzy

Słowo inwestować jest poniekąd niefortunnym sformułowaniem w tym przypadku. Najczęściej kojarzy się z dodatkowymi, często niemałymi, sumami pieniędzy, które trzeba wydać, by coś zyskać. Na co dzień inwestuje się pieniądze w coś – w nowy biznes, w rozwój osobisty czy w reklamę. W przypadku telemarketingu przybiera ono trochę innego znaczenia. Nie wiąże się bowiem ze zwiększaniem kosztów, lecz – o kuriozum – z obniżaniem kosztów działalności. Nie jest to jednak wbrew pozorom jedyna zaleta kryjąca się za słowem telemarketing.

Średni koszt rozmowy handlowej w sprzedaży stacjonarnej jest kilkukrotnie wyższy niż przy sprzedaży telefonicznej. Inaczej mówiąc, w czasie, jaki zajmuje osobisty kontakt z jednym klientem, można przeprowadzić klika transakcji telefonicznych. A to przyczynia się to do zwiększania sprzedaży. Przy okazji osoba dzwoniąca ma możliwość zbierania danych na temat klientów. Takie informacje mogą być bardzo przydatne do pozyskania nowych powtarzalnych zleceń. Wiedząc, co klientowi w danym momencie może być potrzebne, można uprzedzić jego działania, a przy okazji uniknąć przejęcia klienta przez konkurencję.

Marketing telefoniczny to także poszukiwanie nowych potencjalnych klientów. Zakres tych poszukiwań jest nieograniczony. W zasięgu ręki jest każda firma i osoba prywatna, która spełnia jeden podstawowy warunek – posiada telefon. Jedyną trudnością, z jaką będzie zmagał się  telemarketer, jest umiejętność utrzymania nawiązanego kontaktu. Aż 90% rozmów telefonicznych kończy się bowiem chwilę po odebraniu połączenia. Jest to jednak wynik braku doświadczenia i znajomości tematu.

Telefoniczny kontakt służy także zacieśnianiu więzi z klientem. Buduje i wzmacnia zaufanie klienta do firmy. Osoba czująca zaufanie chętniej korzysta z jej usług i częściej zamawia u niej towary. W przypadku jakichkolwiek problemów i nieporozumień pozwala szybko wyjaśnić sytuację. A należy pamiętać, że nie ma większej korzyści dla firmy, niż z niezadowolonego klienta zyskać klienta zadowolonego.

Ponadto stałe wprowadzenie użycia telefonu wpływa na wizerunek firmy i staje się jego drugą wizytówką. Firma pamiętająca o kliencie, przypominająca mu o terminach płatności, o nowościach w usługach i specjalnych rabatach postrzegana jest jako bardziej profesjonalna oraz posiadająca wyższy poziom usług niż firma konkurencyjna.

Odkrycie korzyści płynących z telefonu jako narzędzia marketingu jest niesłychanie istotne. Często pojęcie telemarketingu jest błędnie sprowadzane do natrętnego dzwonienia w celu wciśnięcia na siłę niechcianej usługi lub towaru. Tak naprawdę służy do rozpoznania potencjalnego klienta, przekonania go o korzyściach płynących z oferty, podtrzymywania relacji biznesowych i pozostawieniu po sobie miłego wrażenia. Telemarketing to współczesny savoir-vivre każdej chcącej utrzymać się na wyżynach rynku firmy.